Güneş Yakartepe Kimdir, Sözlük ve Piyano
Hoşgeldiniz
Giriş / Kayıt Ol

PİYANO - MÜZİK ÖĞRENME VE ÖĞRETME TEKNİKLERİ

Bu çalışmada piyano eğitimi ile ilgili yöntem ve materyaller değerlendirilmiştir. Bir müzik aleti çalmak en karmaşık insan faaliyetlerinden biridir. Bu faaliyet sırasında irade, dikkat, duyu, algı, düşünme, hafıza hayal gibi yüksek düzeydeki fiziksel ve zihinsel süreçlerin kusursuz işlemesi; fiziksel hareketlerde incelik ve uyum son derece önemlidir.

Bir müzik aletinin yardımıyla kendi duygu ve düşüncelerini aktaracağı oyun hareketleri tekniğine sahip olmayan bireyin, üst düzeyde bir sanatsal sonuca ulaşması mümkün değildir.  

Müzik öğretmenlerinin karşılaştığı ve bundan sonra da karşılaşacakları güçlüklerden biri öğrenciye teknik beceriler kazandırmaktır. Teknik becerilerin uygulama düzeyinde kazandırılması, müzik eğitiminin her aşamasında en önemli hedef olarak değerlendirilir. Piyano çalmak da belirli teknik beceriler gerektiren uygulamalı (pratik) bir sanattır. Ancak piyano tekniği ile ilgili kültürel çalışmalar da piyano eğitiminin en önemli aşamalarından biri olarak kabul edilir. Çünkü piyano çalma tekniklerine ilişkin unsurların profesyonel kapsamını her zaman bir bütün olarak profesyonel kavrama süreci ile uyumlu hale getirmek gerekir. Bir başka deyişle piyano çalma teknikleri, piyano kültürü ile desteklenmeli; teori ile uygulama birlikte geliştirilmelidir.

Piyano ile ilgili verilerin gelişimi ile teknik gelişim, işitme gelişimi ve müzik anlayışıyla birlikte yürütülür. Biri diğerinden asla ayrı tutulamaz. “Piyano tekniği” kavramı hiçbir zaman “hızlı”, “çevik”, “gürültülü” çalma olarak algılanmamalıdır. Bu kavram çok daha geniş ve kapsamlıdır. Piyano tekniği öncelikle bir sanatsal ifade tekniğidir. Yalnız hız ve çeviklik bu teknik için yeterli değildir. Performans ritmi, dinamiği, artikülasyon vb. gibi unsurlar da piyano tekniği için son derece önemlidir.

Öğrencilerde teknik becerilerin gelişiminden söz edilirken onların hedeflerini gerçekleştirmeleri ve çok hassas bir müzik kulağına sahip olmalarına katkıda bulunacak toplam bilgi, beceri ve piyano çalma usulleri kastedilmektedir. Büyük piyano sanatçılarından biri olan Josef Hoffmann’a göre “Müzik hedefi olmadan teknik doğal bir yetenekten ibarettir.. Tek başına yetenek ise hiçbir zaman sanata hizmet edemez”  Teknik, müzik içeriğini aktarmaya yarayan vasıtaların toplamı olduğuna göre bütün teknik çalışmalar bu içeriğin algılanmasına yönelik olmalıdır. Henry Gustavoviç Neyhaus’un ifadesiyle “ne yapmak gerektiği nasıl daha açıksa nasıl yapmak gerektiği de onun kadar nettir”

Piyanist neye yöneliyorsa iç kulağı ile kendisini onu hisetmeli. Şöyle ki eseri hem bütün olarak hem de ayrıntılarıyla görmeli, duymalı, onun üslup özelliğini karakterini, temposunu ve diğer özelliklerini algılamalıdır. Performans ve anlam sınırları başından beri teknik çalışmanın genel yönünü belirler. Müzikten soğumamak için piyano çalan bireyin yavaş yavaş ve sıklıkla çalışması veya eğitilmesi gerekir. Ayrıca piyano çalma becerisi kazanmak için daima bir müzik anlayışı oluşturmalı, hedef belirlemeli; bu anlayış ve hedef doğrultusunda üst düzeyde bir performans göstermeye çalışmalıdır. Bu, tekniğin geliştirilmesine yönelik çalışmanın temelidir. Çünkü bu motivasyonla, piyanistin karşılaştığı çok sayıda ve görünüşte aşılması zor engel basit görülecek ve müzik-düşünce tekniği üzerindeki çalışma başarılı olacaktır.

Müzik ideali olmayan bir piyanocu nun teknik çalışması, gözü kapalı resim yapmaya benzeyecektir. Kısacası hangi hedefe ulaşılacağının önceden saptanmış olması, piyanocu'nun teknik çalışmasının temelini oluşturmaktadır. Teknik becerilerin gelişimine yönelik günlük çalışmalar, hiçbir zaman piyano çalma isteğini azaltmaz; aksine öğrenilen eseri daha derin bir biçimde algılamayı sağlar, eserle ilgili ilk düşünceleri kesinleştirir ve geliştirir.

Piyanocu' nun çalışmalarında müzik ve teknik sorunların ilişkisi şöyle sıralanabilir:

1. Müziğin algılanmasından teknik çalışmaya kadar olan süreç

2. Teknik çalışma sürecinde müziğin daha yüksek düzeyde algılanması Bu aşamalardan sonra içselleştirilen müzik eseri tek performansa aktarılarak seslendirilir.

Teknik, bütün sanat dalları için önemlidir; piyano çalmak istisnaî bir durum oluşturmaz. Ancak piyano tekniği zor sayılır. Gerçekten de uzun süre çalışmadan piyanocu olmak mümkün değildir. Bu çalışma süreci piyanonun tuşlarına ilk dokunmayla başlar ve yaşam boyu devam eder.

Piyanoya başlama yaşının 6-8 (Nezirbeyov, 1983; Yegorova-Siroviç, 1997) olarak kabul görmüş olması tesadüf değildir. Bu durum öncelikle teknik becerilerin kazanılmasının zorluğu ile ilgilidir. Piyanistin gelişimi farklıdır. Bu eğitimin her aşamasında çeşitli sorunlarla karşılaşılır. Bu nedenle çalışmaya başlamadan önce şu temel basamaklar kavratılmalıdır: 

RSS