Güneş Yakartepe Kimdir, Sözlük ve Piyano
Hoşgeldiniz
Giriş / Kayıt Ol

Piyano Kanun Düet NİKRİZ PEŞREV Bestekarı Refik Fersan Endurun Muallim Muavini Notalar Musikisi Tara

Özel Video

Teşekkürler! Arkadaşlarınıza da önerin!

URL

Bu videoyu beğenmediniz. Dikkate alacağız!

Sorry, only registred users can create playlists.
URL



Açıklama

Enstrümantal Kanun Eserleri Piyano ile Hiç Dinlediniz mi?
Genç Piyanist Güneş Yakartepe, " Nikriz Peşrev Bestekarı Refik Fersan " Eserini Kanun ve Kuyruklu Piyano ve İcra etti ve Söyledi.
Enstrumantal Piyano ile Türk Müzik Sazları Düet Dizisi: 5
Çok Sevilen Müzikleri Piyano ve Kanun ile Sevdiniz mi?
Lütfen Yazarak ve Beğenerek Genç Piyaniste Destek Verin. Sevgi ve Saygılar...
Değerli Eleştirileri ve Yorumlarınızı lütfen Yazın.
Peşrev, Türk Müziğinde bir çeşit sözsüz form. Fasılların en başında çalınır. Genellikle dört hane ve bir teslimden oluşur. Çoğunlukla büyük usullerle bestelenmiş saz eserleridir. Daha küçük usullerle bestelenen saz semaisinden bu özelliği ile ayrılır.
a-Durağı: Rast perdesidir.

b-Seyri: İnici-çıkıcıdır. Bâzen çıkıcı olarak da kullanılmıştır.

c-Dizisi: Yerinde Nikriz beşlisine 5.derece Nevâ perdesi üzerinde, bir Rast dörtlüsünün ve yine aynı perdede bir Bûselik dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir.



Nikriz makamını sekiz sesli bir dizi hâlinde gösterebiliriz. Makamın güçlüsü de dizinin ek yerindedir. Bunlar ilk anda Nikriz makamını bize basit makam olarak gösterebilir. Buna aldanmamak gerekir. Dikkat edilirse Nikriz beşlisinin dörtlüsü tam değil 26 komalık artık dörtlüdür. Beşlisi, dörtlüsünün sonuna 1 tanini ilâvesiyle yapılmamış, bir küçük mücenneb eklenerek meydana getirilmiştir. Ayrıca Nikriz makamı dizisinin güçlü üzerindeki kısmında Rast ve Bûselik olmak üzere iki ayrı çeşni bulunur. İşte bu sebepler dolayısıyle Nikriz makamı basit değil, mürekkeb makamdır.

d-Güçlüsü: Makamın dizisinin 5.derecesi olan Nevâ perdesi yarım karar perdesidir. Bu perde üzerinde Rast veya Bûselik çeşnisiyle yarım karar yapılır. Genellikle çıkıcı nağmelerde Nevâ perdesi üzerinde Rast çeşnisi, inici nağmelerde ise Bûselik çeşnisini kullanmak uygundur.

e-Asma Karar Perdeleri: Güçlü Nevâ perdesinde yarım karar Rast çeşnisiyle yapılmışsa, yine Nevâ perdesindeki Bûselik çeşnili kalış asma karardır. Tam tersi, güçlü Nevâ perdesinde Bûselik çeşnisiyle yarım karar yapılmışsa, bu defa aynı perdedeki Rast çeşnili kalış asma karardır. Nikriz beşlisi Hicaz dörtlüsünün pest tarafına 1 tanini ilâvesiyle meydana gelmiş bir beşlidir. Bu bakımdan Zİrgüle’li Hicaz hâriç, Hicaz âilesine çok yakındır. Dolayısıyle Hicaz âilesindeki Hüseyni perdesinde Uşşak’lı Nim Hicaz ve Dik Kürdi perdelerinde çeşnisiz asma kararlar Nikriz makamında da yapılır. Ayrıca Dügâh perdesinde de Hicaz çeşnisiyle asma karar yapılabilir. Nikriz’in Rast ve Uşşak çeşnilerine kolayca geçme kabiliyeti vardır. Bu yüzden Nikriz makamındaki eserlerin çoğunda yerinde Rast çeşnili, yerinde Uşşak çeşnili ve hepsinde fazla Segâh perdesinde Segâh ve Ferahnâk çeşnili veya Segâh üçlüsüyle asma kararlar yapılır. Elbette ki bunun için Nim Hicaz ve Dik Kürdi perdeleri atılıp yerine Çargâh ve Segâh perdeleri getirmek gerekir. Hattâ Rast ile karar veren eserler vardır.

f-Donanımı: Si için bakiye bemolü, fa ve do için bakiye diyezi donanıma yazılır. Gerekli değişiklikler eser içinde gösterilir.

g-Perdelerin T.M.deki isimleri: Pestten tize doğru: Rast, Dügâh, Dik Kürdi, Nim Hicaz, Nevâi Hüseyni, Eviç veya Acem, Gerdâniye, Muhayyer’dir.

h-Yeden’i: 1.aralıktaki bakiye diyezli fa Irak perdesidir. Tam karar sırasında yedenin önemi büyüktür.

ı-Genişlemesi: Nikriz makamı genellikle tizde genişlemiş kısımda pek dolaşmaz. En çok kullanılan genişleme pest taraftan yapılandır ki, bu da Yegâh perdesi üzerine bir Rast dörtlüsü getirmekle yapılır. Bunu Nevâ perdesindeki Rast dörtlüsünün pest taraftaki simetriği olarak düşünebiliriz.
Tizden de bâzen Nevâ’daki Rast veya Bûselik beşlisini dizi hâlinde uzatmakla genişleyebilir.

i-Seyir: Güçlü Nevâ perdesi civârından veya bâzen de Nikriz beşlisinin seslerinden seyre başlanır. Makamı meydana getiren çeşnilerde karışık gezinildikten sonra, güçlü Nevâ perdesinde yarım karar yapılır. Bu arada gereken yerlerde gerekli asma kararlar da gösterildikten sonra Rast perdesinde Nikriz, bâzen Rast çeşnisiyle yedenli tam karar yapılır.

Kategori: Klasik Türk müziği formları
Nikriz Peşrev Refik Fersan TÜRK MÜZİĞİ SAZLARI Peşrevleri Notalar Musikisi Peşrevi Bestekarı Pesrev Yaklaşık Sonuç Saniye Arama Sonuçlar İlgili Video Gönül Makamı Tarafı Yükle Nikriz Peşrevi TÜRK MÜZİk SAZı Peşrevler Refik Fersan Notaları Musiki Peşrevi Bestekar Pesrev Yaklaşık Sonuçu Saniye Arama Sonuçları İlgili Video Gönül Makam Taraf Yükle
Piyano Kanun Düet NİKRİZ PEŞREV Bestekarı Refik Fersan Endurun Muallim Muavini Notalar Musikisi Tarafı Yükle Dizisi Rast Perdesi Beşlisi Neva Perde Rast Buselik Dörtlüsü Birlikte Kullan Meydana Gelmiş Durak Rast Seyir İnici Çıkıcı Güçlü Yeden Irak Donanım Si Bakiye Bemol Fa Bakiye Diyaz Do Dizi Seyr Peşrevi Yaklaşık Sonuç Saniye Arama İlgili Video Gönül Makamı Saçan Neşe Dağıtan Ana Başlık Topla Basit Makamlar Göçürülmüş Makam Şed Makamı Birleşik Makamsal Bir Mevki Belirtir Verilen Makam Sayısı Civarı Kullanılan Mürekkep Makam

Fazlasını Göster

Yorum Yazın

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapın.
RSS